Opp kl. 0500 om morgenen. Kl. 0600 var vi på vei med vår turbuss fra Klopp. Etter hvert ble Unibuss-bussen fylt opp med 29 forventningsfulle passasjerer og ferden bar videre til Larvik og «Superspeed 2». Kl. 0800 var vi samlet rundt tildelte bord og veien til velsmakende buffet-frokost var ikke lang. Vel fornøyd dro vi fra Hirtshals og sydover på flotte veier. Kl. 1300 inntok vi bordene i hyggelige «Rold Gamle Kro». Her ble vi servert en meget god lunsj basert på spette og salat. Underveis til Århus var vi også innom Gas Museet i Hobro, hvor vi fikk se og forklart gassens betydning for Danmark fra den tid de importerte kull fra Tyskland til nyere tider med egen gass fra Nordsjøen. Vi fikk også se utviklingen av kjøkkenredskaper fra 1970 til 1990.
I Århus tok vi inn på First Hotel Atlantic. Rommene var greie. Men da vi skulle innta vårt kveldsmåltid, kom skuffelsen. Alt var basert på selvbetjening, selv vin. Vel, vi er flinke til å tilpasse oss. Men da maten var lunken, snaut nok det, og plassert på kalde fat, var ikke dette bra. Selv klager og lovnader hjalp ikke på dette for de to følgende kvelder heller. Synd. Men humøret beholdt vi og praten gikk livlig. Frokostene var i alle fall bra. Så vi bodde vel egentlig på et bed and breakfast – hotell, hvor kveldsmåltider for grupper ble hentet utenfra. Klanderverdig av et norsk reiseselskap å sende oss til et slikt sted.
Neste dag dro vi til Ebeltoft, hvor vi først besøkte en av verdens største treskip, den fantastiske fregatten «Jylland», med stolt historie både som krigsfartøy og senere kongeskip. Deretter var vi på det spennende Glassmuseet Ebeltoft. Men det var vel fregatten som ga det største inntrykket, ikke minst en fantastisk guide som med stor entusiasme, ivrige gestikulasjoner og overbevisende demonstrasjoner brakte oss inn i skipets historie, utrustning og livet ombord.  Et flott museum og et praktfullt skip.
Etter besøket i de to museer var det tid for lunsj, og den ble inntatt i koselige «Den Skjæve kro» fra 1600-tallet. Her ble vi servert en velsmakende lunsj. Deretter gikk vi en tur i Ebeltofts eldste bydel, og etter det fikk vi slappe av i en idyllisk liten krohave før vi reiste tilbake til Århus.
Neste dag hadde vi fri fram til 1430. Dermed var det å stake seg ut en egen opplevelsestur. Basert på et hendig lite kart i resepsjonen med nødvendig informasjon falt valget for mitt vedkommende på Katedralen, Vikingmuseet og Botanisk Have med omkringliggende blomsterbed, park og ikke minst «Den gamle By», men den skulle vi besøke på ettermiddagen.
Turen er beskrevet gjennom bildene. Passe lang gåtur og dermed også en titt på selve byen. Veldig bra.
Omvisningen i «Den gamle By» var et høydepunkt. Fantastisk hva de har fått ut av å samle inn gamle hus fra hele 24 danske byer for så å lage en så flott bydel i Århus.
Neste dag dro vi hjem fra Hirtshals med «Superspeed». Lunsjen om bord der var en kulinarisk opptur. Deretter bragte bussen oss vel hjem til dit vi dro fra.
En tur med mange flotte og interessante opplevelser, men med kulinarisk svært så skuffende kveldsmåtider.

Frokost ombord på «Superspeed 2»
Omvisning i «Gas Museet»
Planmodell av Fregatt «Jylland»
Imponerende Fregatt «Jylland»
Demonstrasjon av kanon
Omvisning i «Glassmuseet Ebeltoft»
Velsmakende lunch i «Den Skjæve Kro» med idyllisk krohave
Vandring i Ebeltofts eldste bydel
Flott kirkeinteriør
Århus Katedral
Botatinsk have med alt fra kaktuser til flotte palmer.
Herfra var også utsikt ned til «Den Gamle By»
Omvisning i
«Den Skjæve Kro»
Århus Katedral
Vikingmuseet
Greit sted å være i pøsende regnvær.
Gåturen bød bl. a på artige fasademotiver