Fotos: Anne Katrine Olsen m.fl .Over: Buss «Reve Enka» fra Klopp

Tirsdag den 13. juni kl. 0700 begynte bussen ”Reve Enka” fra Team Tour, med Bjørnar som sjåfør, å plukke opp de første reiseklare medlemmene på Klopp. Deretter fortsatte han til Vallø og innover Valløveien til Tønsberg for å plukke opp resten av oss. Totalt var vi 38 medlemmer på turen. De fleste av oss var nok noe morratrøtte, men det gikk fort over. Vi gjorde en kort stopp på Foksrød ved E-18 for få med oss reiselederen vår, Nina fra Dag Aasbø Travel som arrangerte turen for oss. Vel framme ved kaien i Sandefjord gikk vi om bord i fergen ”Oslofjord” som skulle frakte oss over til Strømstad. Kl. 0830 kastet vi loss og turen over fjorden startet. Om bord spiste vi en deilig frokostbuffet før vi kunne gå til Taxfree-butikkene og handle inn til det kommende oppholdet i Sverige. Flott vær på overfarten og kl. 1100 la fergen til kai i Strømstad. Inn på bussen igjen og kursen ble satt sydover på E-6 mot Gøteborg og videre til Varberg. Underveis mot Varberg hadde vi en kort stopp for de ”trengende” og da benyttet vi sjansen til å servere en liten Irish Coffee. Dessverre rakk ikke kaffetrakteren på bussen å lage nok kaffe til alle mens vi sto parkert så vi fortsatte mens vi kjørte. Det virket som om kaffetrakteren hadde fått prostataproblemer, men tilslutt hadde alle fått seg en liten ”stenkare” av forskjellig styrke. Det er ikke enkelt å mikse slike på en buss i fart!
Vi kom da fram til Varberg etter hvert og der blåste det godt. Noen få av oss gikk opp til Varberg festning og fikk en flott utsikt over byen. Etter å ha kommet ned igjen fant vi de andre på en uterestaurant hvor vi lesket strupene før vi kl. 1600 fortsatte sydover til Halmstad. Vi tok her inn på vei 25 til Ljungby og videre til vårt overnattingshotell i Växjö. Endelig, litt forsinket, ankom vi Elite Park Hotell midt i Växjö sentrum kl. 1900. Innsjekkingen gikk greit og vi rakk å pakke ut det meste før vi gikk til felles middag i hotellets spisesal kl. 2000. Vi skal ligge på dette hotellet under hele oppholdet i Sverige. Det hadde vært en lang dag i bussen så de fleste gikk nok tidlig til sengs denne kvelden.
I dag, onsdag, spiste vi en god frokost på hotellet før vi kl. 0830 satte oss i bussen igjen for nye opplevelser. Kursen ble satt østover mot byen Kalmar hvor vi kl. 0955 tok om bord vår guide Eva Åkerstedt. Vi kjørte litt gjennom Kalmar hvor vi bl.a. fikk se byens gamle vanntårn og Kalmar Slott før vi kjørte over brua til Øland. Imponerende bru som er hele 6 km lang og som har en fri seilingshøyde på 42 m. Kl. 1026 var vi på Øland som er 137 km lang, 20 km bred og det høyeste punktet på øya er 57m over havet. Vi kjørte på vestsiden av øya og sydover til vi kom til den lille byen Kastløsa hvor vi gikk inn og så oss rundt i stedets kirke. På denne siden av Øland var det grønt og frodig. Vi fortsatte der østover og kom til et sted som heter Möcklemosen hvor guiden fortalte om det som kalles ”Alvaret”. Goldt og karrig område på det sørlige Øland som kun kan benyttes som beiteland for dyr. Fra kl. 1220 til 1330 spiste vi en lunsj på Arontorps restaurant. Etter et godt måltid fortsatte turen nordover på vestsiden av øya til vi kom til Borgholms slottsruiner og så parkeringen for besøkende til Solliden Slott. Sommerresidensen til den svenske kongefamilien. De var ikke der i dag så vi ble ikke invitert inn på kaffe, men vi ble guidet rund i slottsparken i ca 2 timer av Eva. Et imponerende og flott parkanlegg. Her er det nok ansatt mange gartnere for å holde anlegget i orden. Vi så ikke for oss at kongen og dronningen gjorde dette selv! Kl. 1625 var omvisningen over og vi fortsatte sydover igjen, krysset den lange brua og var i Kalmar igjen kl. 1655. Her gikk guiden vår av og vi fortsatte mot Giraffen kjøpesenter i Kalmar for å se om det var noe å kjøpe som vi ikke trengte. Vi kom dit kl. 1715 og skulle egentlig bare være der ca 30 minutter, men da vi skulle krysse parkeringsplassen for å gå til bussen så åpnet himmelens sluser seg! Et skikkelig regnvær og ingen hadde med seg paraply! Men sjåfør Bjørnar var observant. Han sanket sammen det han hadde av paraplyer i bussen og kom opp til kjøpesenteret, fulgte oss tilbake til bussen og en ny runde opp til de som sto igjen og ventet! Flott gjort Bjørnar, dette kaller vi god service! Kl. 1805 fortsatte vi turen til det stedet vi skulle spise middag. Vi kjørte og vi kjørte og det virket mer og mer øde. Lange strekk med tett furuskog, hadde sjåføren kjørt feil for en gangs skyld, men nei. Endelig gikk det en smal allé opp til høyre, det var så vidt sidespeilene på bussen gikk klar trestammene. Og så, kl. 1915, var vi framme på Grimsnes Herregård, ca 30 km sydøst for Växjö. En flott gammel herregård hvor vi inntok en deilig hjemmelaget middag av lokale varer. Tilberedt og servert av to meget hyggelige og dyktige mennesker. Mette og fornøyde satte vi oss i bussen da klokka var 2050 og da klokka var 2115 var vi tilbake på hotellet vårt i Växjö. Noen gikk rett ti køys og noen slappet av en kort stund i baren.
Så er det blitt torsdag og en ny tur. Etter en god frokost satt vi oss i bussen igjen kl. 1025 og bare 25 minutter senere var vi på Huseby Bruk som var dagens mål. Jernverk og i dag kanskje mest kjent for sitt flotte slott fra 1844 og frøken Florence Stephens hjemsted. Her bodde hun alene de siste 19 årene av sitt liv. Interiøret er fremdeles som det var på den tiden da familien Stephens bodde her. Et fantastisk sted med en flott park, gammel brukshandel, kafé og andre gamle bygninger. På dette stedet var vi til klokken var halv to på ettermiddagen. Da klokken var 1350 var vi tilbake på hotellet. Ettermiddagen ble brukt til å bli bedre kjent i byen Växjö, litt handling og en lunsj på en av byens mange uterestauranter. Kl. 2000 ble det servert middag i restauranten på hotellet. Under middagen anmodet historielagets leder sine medlemmer om å samles i baren etter måltidet for å være litt mer sosiale og ikke sette seg på hotellrommene. Dette ble fulgt meget godt opp og vi satt samlet her til baren stengte kl. 2300. Meget hyggelig!
Fredagen ble som seg hør og bør startet med en god frokost på hotellet før vi satte oss i bussen kl. 1225. I dag skulle vi først besøke Boda Glassbruk, en times busstur fra hotellet vårt. Her hadde vi først et interessant besøk i hallen hvor vi fikk forklart og sett hvordan en vase blir laget av en glassblåser og deretter ble det en omvisning i museet/utstillingene om hva som var blitt produsert her på Boda. Bl.a. var det blitt produsert enkeltkrum takstein i glass! Mye flott å se, men også mye skremmende dyrt! Da klokka var blitt ti minutter over tre på ettermiddagen var vi mettet av glassfremstilling etc. Så vi skrådde derfor over gaten til dagens siste besøkssted, Hønselottas Loffarmuseum. Her ble vi mottatt på en artig måte;

trekkspill og gitarmusikk av et ektepar pluss lederen av museet, selveste Snakke-Per. Vi ble vist inn i en sal med stoler hvor det var utstilt en mengde med gjenstander som lofferne hadde fremstilt av bl.a. ståltråd, pilkvister etc. og som de solgte på gårdene rundt i Sverige for å få noen kroner til livets opphold. Her fortalte han om historien om livet til flere av fattigste av de fattige på den tiden i Sverige. Etter dette interessante foredraget ble vi vist inn i restaurantdelen av bygget hvor det var dekket på for oss. Her var det satt fram mye deilig mat i et tilstøtende rom og vi forsynte oss av det vi ville ha til spise. Men vi spiste ble vi underholdt av det musikalske ekteparet med sang og musikk, også av Snakke-Per selv. Det ble fortalt historier med stor glød og iver og latteren satt løst! En skikkelig morsom og interessant opplevelse. Da klokken var ti over syv var det på tide å si takk for oss og vi ble fulgt ut av musikk og sang og en ellevill Snakke-Per viftende med svenske flagg. Da vi kom til hotellet rett etter klokken 2000, var det på tide å gå på våre respektive rom og pakke koffertene, vi skulle jo tidlig opp neste morgen for å vende nesen hjemover igjen.
Siste dag i Sverige, lørdag den 17. juni. Etter en tidlig frokost dro vi fra et hyggelig opphold i Växjö kl. 0800 med kurs for Strømstad og fergen til Sandefjord. Vi kjørte på riksvei 30 via Jønkøping og så E4. Vi hadde så en beinstrekk på 15 minutter ved Hyltena like før Jønkøping. Deretter vei 26 og 47 mot Trollhättan. Vi stoppet ved vertshuset ”3 Elger” i Grästorp fra 1105 til 1230 for lunsj. Derfra tok vi vei 44, krysset Göta Elv like nord for Trollhättan og fortsatte videre til Uddevalla og Bohusläns museum. Vi var på museet i ca 1 time, her var det lite av interesse for de fleste så det ble med et kort besøk inne og deretter en iskrem eller kaffe ute før vi satte oss i bussen kl 1425 og satte nesa mot Strømstad. Det var ikke lange biten så kl. 1535 var vi ved fergeleiet hvor vi måtte vente en stund på fergen. En time senere var vi om bord i gamle ”Bohus” og kl. 1700 gikk vi fra kaien. Maten om bord på hjemturen var ikke inkludert i turprisen så den måtte vi betale selv. Som vanlig på disse fergene mellom Strømstad og Sandefjord måtte vi innom Tax-Free butikkene for å sjekke innholdet osv. Tiden går fort i godt selskap og presis kl. 1930 la vi til kai i Sandefjord. Bussen ble lastet i rekordfart og vi tok E18 nordover. En liten tur innom Foksrød hvor vi tok farvel med vår dyktige og blide reiseleder Nina og så bar det hjemover for oss alle. Vi tok også farvel med vår flotte og dyktige sjåfør Bjørnar på den siste bit av veien hjem.
Totalinntrykket av turen er at dette er til nå den beste og koseligste turen vi har hatt til nå så vi sender en stor takk til Dag Aasbø Travel som arrangerte turen og opplegget og stilte med reiseleder. Likeledes til Team Tour som ordnet med flott buss og sjåfør for oss. Hjertelig takk alle sammen. Også dere som var med på turen fortjener en hjertelig takk. Uten deres gode humør og stå-på glede hadde ikke turen blitt så flott som den ble!

Ragnar Henriksen

MS «Oslofjord» fra Sandefjord til Strømstad
Buss tvers over Sverige og lang bro til Gotland
Vakre bygg og hageanlegg
Praktfull kirke og flott innredning
God mat og drikke
Artig underholdning og museumsbesøk.